Mother Tongue!

Tyrkisk videokunst/performance

Velkommen til utstillingsåpning onsdag 24. februar kl 18:00 - Buskerud Kunstsenter

Utstillingen åpnes av Ayse Koca
Koca debuterte som forfatter i 2014 med ungdomsboka Yoko Onur – et balleliv. For denne boka ble hun nominert til Brageprisen og Kulturdepartementets debutantpris.

Performance ved kunstner Nezaket Ekici
Ekici studerte maleri og skulptur før hun beveget seg over til performancekunst. Hun avsluttet sin mastergrad i performancekunst med Prof. Marina Abramovic på Hochschule für Bildende Künste Braunschweig. Hennes arbeid har blitt presentert i en rekke museer, biennalene, gallerier og festivaler over hele verden. 

De seks videokunstnerne Nezaket Ekici, CANAN, Çağdaş Kahriman, Savas Boyraz, Işıl Eğrikavuk og Selda Asal har alle vært viktige bidragsytere til å sette Tyrkia på kartet som en av verdens mest pulserende steder for samtidskunst akkurat nå.

Kunstens betydning i samfunnet

Kunstnerne bruker ulike formater, teknikker, og konsepter og belyser ulike temaer, men har to ting til felles. Det ene er troen på at kunst kan være en katalysator for endring, det andre formidlingen av det kvinnelige erfaringer, både når det gjelder krig og konflikt, tradisjon, identitet og historie. Den tyrkiske brytningen mellom et konservativt autoritært tradisjonssamfunn på den ene siden og moderne bysamfunn med lange akademiske og kunstneriske tradisjoner på den andre, slutter aldri å fascinere. Denne konfrontasjonen gjør også kunstnere til aktivister, med viktige historier å fortelle. I Mother Tongue ser du seks av dem.

Rommet mellom film og kunst
Alle kunstnerne bruker video som et sentralt medium i kunsten sin, samtidig som de arbeider innenfor en bredere ramme av sosial aktivisme. Rommet mellom film og videokunst gir kunstnerne både mulighet til å kommunisere umiddelbart gjennom bilder og til å leke med oppbyggingen av fortellinger. De seks arbeidene i utstillingen bruker ulike virkemidler, fra Selda Asals konseptuelle installasjon ”House of Glass”, CANANs historiefortelling i ”Examplary”, til Nezaket Ekicis bruk av video som dokumentasjon på en performance i ”Human Cactus”, Çağdaş Kahrimans dokumenterende blikk i ”Rear Window” og Işıl Eğrikavuks lek med den samme dokumentaristiske fremstillingsformen i ”Gül”. Savas Boyraz benytter en tredelt videoinstallasjon til å åpne blikket vårt i den kurdiske konflikten. 

Utstillingen er et samarbeid med Transnational Arts Production (www.trap.no) og Buskerud Kunstsenter (www.kibkunst.no

 

2016-24-2T17:00Z