Foto: Vår kompetanse: Musikkprodusenten

Vår kompetanse: Musikkprodusenten

Med en merittliste like lang som drammenselva, har Ricardo Sanchez gjort mer for internasjonal musikk i Norge enn de fleste bare kan drømme om. 

Med små ambisjoner og beskjedne ressurser startet den anerkjente musikkprodusenten, sammen med fire andre ildsjeler, den lille nisjefestivalen Drammen Sacred Music Festival for 7 år siden.

-Vi ønsket å skape en arena for åndelig og ren musikk i Drammen. En møteplass hvor vi kunne bli kjent med hverandre gjennom musikk, dans og mat, uavhengig av kjønn, alder, rase og religion, forteller Sanchez. Budskapet vårt var at alle har en ånd inne i seg, følelser påvirker oss og det gjør oss alle like. – Alt fra artister til tema var helt nytt i Norge, og vi allierte oss med de frivillige, nettverket vårt og det alternative miljøet. I dag har DSMF utviklet seg til et ukelangt arrangement med konserter, workshops, seminarer, fest, meditasjon og yoga. Artistene våre reiser også rundt og opptrer for skoler, ungdomsklubber og nabokommuner, forteller en stolt Sanchez. I år har festivalen i tillegg fått en helt ny og frisk profil som det er lettere å forstå. –Vi ønsker å tiltrekke oss flere unge og en større bredde i deltakere, og satser derfor på et variert program med flere forskjellige musikksjangere. En av utfordringene våre har vært å ufarliggjøre ordet sacred, og få folk til å forstå at innholdet er viktigere enn selve navnet, mener produsenten.

Sanchez står nå som hovedansvarlig og produsent for det omfattende programmet til DSMF.  - Hvordan sikrer du kunstnerisk kvalitet? - En stor del av jobben min i Interkultur går ut på å høre artister live, og jeg får tilsendt musikk fra hele verden. I tillegg til dette benytter jeg meg av nettverket mitt og får tips om gode musikere. Det er viktig å se på mulighetene for publikumsdeltakelse, og noen ganger må man tenke kommersielt, selv om det kanskje ikke er en sjanger jeg selv hører på, forklarer den erfarne produsenten. Når tiden så er inne for å kontakte artistens management, understreker han viktigheten av å opptre profesjonelt, ha en god dialog og et realistisk budsjett. –En av mine fordeler er at jeg selv er musiker, har utgitt egne plater og har et godt øre for musikk. For DSMF handler det om finne toner som får hjertet ditt til å smile og så dele det med verden, utbryter Sanchez.   

DSMF er et arrangement med mange lokale samarbeidspartnere og bidragsytere. –Det er viktig å finne gode ambassadører som bruker nettverket sitt til å spre glede om festivalen. Selv opplever jeg jungeltelegrafen, og ikke minst sosiale medier som effektive verktøy i markedsføringen, forklarer Sanchez som har lang fartstid innen det å utvikle nye kulturtilbud, arrangementer og festivaler. Musikkfest Oslo, Globusfestivalen, World Music konserter på Union, Are You With Us, Inn i rytmikken, Den internasjonale kvinnedagen og Union Scene for barn, er bare noen av prosjektene musikkprodusenten har vært pådriver for eller involvert i. –Jeg ser et stort potensial i DSMF og gleder meg stort til årets flotteste arrangement, avslutter den smilende kulturformidleren. 

Spisskompetanse:
- Musikk.
- Booking av artister.
- Produsere og gjennomføre arrangementer.
- Nettverksbygging og kommunikasjon.
- Problemløsning 

Beste tips til andre aktører:
- Vær engasjert og jobb med prosjekter som er viktige for deg. Følg alltid magefølelsen og hjertet ditt.
- Det er viktig å ha kunnskap om musikken og sjangeren man jobber med.
- Troverdighet gjør at man kommer lettere i kontakt med artistens management. Dette skaper man gjennom å opptre profesjonelt og god kommunikasjon.
- Bruk konstruktive mennesker og nettverket ditt.
- Nettverk skapes gjennom å levere gode opplevelser til artister, manager og publikum.
- Del av dine erfaringer og vær tilstede på arenaer hvor produsenter, agenter og promotører møtes.
- Samarbeid med så mange som mulig, slik at de igjen kan spre informasjonen videre.
- Jobb i harmoni, men vær aktiv og ikke mist tempoet.