Foto: Vår kompetanse: Kulturdirigenten

Vår kompetanse: Kulturdirigenten

Med en fot innenfor prosjektledelse og den andre godt plantet i praktisk kulturarbeid, manøvrerer Fride Kramer Riseng seg lett gjennom alle utfordringene hun møter som produsent ved Globus - internasjonal mat- og kulturfestival. 

Fjorårets Globus festival ble en folkerik suksess for Interkultur og deres samarbeidspartner, og ved roret for å lage årets familieaktiviteter står den allsidige kulturprodusenten Kramer Riseng. - Jeg ønsker å synliggjøre kulturrikdom gjennom aktiviteter som spenner bredt og har et mangfoldig innhold. Det viktigste er at vi klarer å involvere mange ulike kulturer, sier Kramer Riseng som også er opptatt av at festivalens tilbud må kunne brukes av mange deltakere. Hun mener det er viktig å legge til rette og hele veien tenke struktur. De fysiske rammene knyttet til plassbehov, utstyr, vann og strøm må være på plass.  

- Jeg ser etter de som kan tilby gode kulturtjenester her i Drammen, samtidig som jeg må vurdere hvilke aktiviteter det er realistisk å gjennomføre, sier den kreative produsenten. På sine møter med de frivillige, hører Kramer Riseng på hva de lokale foreningene kan tilby. - Mangler vi noe i programmet etter dette, må vi leie inn andre aktører. Jeg jobber hele veien parallelt med det praktiske og det kreative. Drømmelister må man ha, og jeg leter gjennom inspirasjonsbanker som Pinterest, ulike nettsamfunn og andre kulturarrangører når jeg skal komme opp med gøyale påfunn til barn og unge. I fjor kunne publikum blant annet utfolde seg med ansiktsmaling, origami, capoeira, dansebattle, rockeringer og Prøv en hijab. I år håper jeg også å få med en spåkone, smiler hun.

Kramer Riseng har lang fartstid i kulturbransjen og har tidligere arbeidet med alt fra kostymer, scenografi, rekvisitter og kulturfaglige skoleprosjekter, til TV- og filmproduksjon. På Globus festivalen er produsenten opptatt av at barn og voksne skal kunne oppleve gode kulturtilbud. - Barna er de viktigste menneskene på denne jord. De tenker mye og er åpne, og derfor er det viktig å få dem engasjerte. Det er like viktig med god kvalitet til barn, som til voksne, understreker hun. Derfor må alle av arrangementets tilbud sikres nøye, både kvalitetsmessig og av sikkerhetshensyn.

- Hvilke kanaler og verktøy er mest effektiv i arbeidet ditt? - Å ha et solid nettverk er utrolig viktig. Jeg må vite hva som finnes der ut av foreninger og ressurser. Alle kan noe, så nøl ikke med å bruke kompetansen deres. Det er mot disse man må markedsføre seg. Undervurder heller ikke det å ha gode samarbeidspartnere som kan dra lasset sammen med deg, mener kulturprodusenten. I fremtiden håper hun å kunne lære enda mer om andre lands kulturtilbud og aktiviteter. - Husk at det er viktig å være nysgjerrige og åpen for muligheter. Alt er mulig når man lager festival, avslutter Kramer Riseng.     

Spisskompetanse:
- Kostymedesigner
- Kulturledelse
- Kulturfaglig arbeid på tvers av land og kulturer. Fokus på barn og unge. 

Beste tips til andre aktører:
- Se først på hva som er ønsket sluttresultat. Hvilken opplevelse skal publikum sitte igjen med?
- Lag en strategiplan. Hva trenger du for å gjennomføre?
- Tenk langsiktig. Ha tid til å hente inn ressurser, penger og fylle ut søknader.
- Ha gode samarbeidspartnere.
- Få andre til å markedsføre for deg.
- Sponsing er veldig mye mer enn bare penger, det kan for eksempel være veldig verdifullt å få låne utstyr, innhente gratis kompetanse etc.
- Bryt mønstre, lite penger kan føre til at man må tenke nytt.
- Alle kan noe, bruk kompetansen deres.