Foto: Vår kompetanse: Nettverksbyggeren

Vår kompetanse: Nettverksbyggeren

- Alle fortjener gode kulturopplevelser, uavhengig av alder, bakgrunn eller økonomi, hevder Interkultur’s digitale fantom, Marit Stokkenes. Markedskonsulenten er langt over gjennomsnittet engasjert når det kommer til ungdomsinvolvering og festivaler, og i 2015 satt hun som prosjektleder for den nyoppstartede Elvevill, en festival arrangert av og for ungdom.

-Vi ønsket å skape en sammensatt festival, for å speile ungdomsmiljøet i Drammen. Målet var å bygge en arena som ikke bare tiltrakk seg hvite rockegutter, men som viste mangfoldet og som inkluderte alle, forklarer Stokkenes. Arrangementet var derfor rusfritt og gratis, og et alternativ til den yngre garde under høstens store Elvefestival. – Første året het festivalen Nåkken og vi startet prosessen med å rekruttere ungdommer på steder der de befant seg. Vi oppsøkte ungdomsskoler, markedsførte oss på den lokale kinoen og brukte egne, lukkede facebookgrupper og kanaler. Det var utrolig viktig for oss å bli kjent med målgruppen vår, og selv om det tok mye tid, fikk vi mye igjen for det, smiler kulturkonsulenten som var svært fornøyd med at over 800 oppspilte publikummere tok turen det året.

- Veldig ofte tror man at man vet mye om en målgruppe, men her er det lett å bli utdatert. Gjennom å bygge relasjoner og fysisk sette oss ned med ungdommene, kunne vi definere festivalens målgruppe, og se på styrker og svakheter. Skaper man et bånd av tillit, får de unge et eierskap til prosjektet og de blir stolte av det de gjør. I vårt tilfelle fungerte det veldig bra å gi de involverte mer ansvar enn de trodde de kunne klare, og vi endte opp med å ha engasjerte ungdommer som hjalp til i skoleferien sin. Husk at mye godt arbeid kan bygges over en kaffekopp, og det er uvurderlig når man skal starte opp et nytt konsept, forklarer Stokkenes.

For veldig mange unge er den avgjørende faktoren for om de deltar på et arrangementet eller ikke, at vennene deres skal dit og ikke selve programmet. -Vi klarte å skaffe oss gode ambassadører som snakket om varmt om festivalen, og disse igjen fikk med seg flere. Det ble en snakkis, og det viser hvor viktig nettverksmarkedsføring er, i tillegg til mer tradisjonell kommunikasjon. I forkant av festivalen holdt også artister som Sondre Justad og Kaveh workshops og på selve dagen opptrådte lokale ungdommer sammen med anerkjente musikere. De involverte fikk komme med realistiske artistønsker, og vi sikret dermed et relevant program for et ungt publikum, understreker den kreative ildsjelen.

-En av hovedutfordringene vi møte med Elvevill var all støyen fra andre aktører. Man må knekke koden på hvorfor publikum skal velge deg, over de andre. Det er derfor viktig å jobbe langsiktig, og finne ut hva målgruppen vil ha og hvor de får informasjonen sin fra, forklarer Stokkenes som har stor tro på de digitale mediene. Alle er digitale i dag og bruker nett, så her kan man gjennom lojale bidragsytere få mange delinger. -Viktigst av alt er det at du skreddersyr budskapet til målgruppen din, det finnes ingen fasit. Samtidig som man hele tiden må tenke igjennom hvilke samarbeidspartnere man skal bruke, og man er avhengig av å kjenne til så mange lokale organisasjoner, institusjoner og kulturaktører som mulig. Det er viktig å løfte hverandre frem og heie litt på andre, avslutter den populære konsulenten.    

 

Spisskompetanse:

- Digital markedsføring og kommunikasjon
- Jobbe med et ungt publikum og arrangører.
- Film og foto

Beste tips:

- Tenk målgruppe og markedsføring helt fra starten av et prosjekt.
- Ta deg tid til å bli kjent med publikummet ditt, involver de og lytt til de.
- Hold deg faglig oppdatert, det skjer hele tiden forandringer. Særlig på det digitale feltet.
- Tørr å være litt personlig i markedsføringen, fortell folk hvem du er, hva du står for og by på deg selv.
- Bruk gjerne humor og forsøk å tenk litt nytt.
- Ikke snakk til publikummet ditt, snakk med de. 

 

Tekst og foto: Marianne Brattum