Foto: Interkulturs årsrapport for 2015

Interkulturs årsrapport for 2015

Egne rapporter innhold

Til nedlasting: Klikk for å laste ned årsrapport for 2015 her

Les om alt det vi har jobbet med i 2015.

I året som gikk har Interkultur jobbet mye med å etablere et nasjonalt nettverk for aktører som jobber på det flerkulturelle feltet. Det første møtet i Mangfoldsnettverket ble avholdt i september, hvor en felles plattform ble vedtatt. Nettverket er et viktig ledd i utviklingen av Interkultur som et nasjonalt kompetansesenter for flerkulturell formidling.

Av andre høydepunkter fra året vil vi trekke frem markeringen av Den internasjonale kvinnedagen, som Drammen kommune gjennomførte på vegne av IMDi for andre året på rad. Rett over 1000 personer til sammen besøkte fagkonferansen på Drammens teater og festkonserten på Union Scene. I tillegg til nasjonale og internasjonale artister på scenen, bidro også flere lokale minoritetsforeninger i gjennomføringen. Mange frivillige ønsket publikum velkommen, og dro i gang dansegulvet utover kvelden.

Under Elvefestivalen opptrådte spanske gateperkusjonister hele tre ulike steder i løpet av lørdagen. Med en enorm energi og tilstedeværelse, begeistret de til sammen ca 5000 publikummere på Union Scene for barn, på Nåkken (Elvefestivalens ungdomsdel), og på Bragernes torg.

Blant aktiviteten rettet mot barn og unge vil vi trekke frem prosjektet Si det – Ung på Fjell, hvor ungdommer på Fjell ble utfordret til å si noe om det de tenker, bryr seg om eller drømmer om. Gjennom et digitalt fortellerverksted med Jazzmontør fikk de hjelp til å fortelle sin personlige historie i form av en liten kortfilm. Resultatet ble 100 sterke, rørende og svært nære filmer.